Zeiltochten

HET ULTIEME GENOT VAN ZEILEN

Zeilen biedt een uitzonderlijke balans tussen inspanning en ontspanning. Tot het uiterste concentreer je op de wind, de stroming, de stand van de zeilen, de vaarroute. Ondertussen onderga je de beweging van het schip in het water. Er is geen ruimte voor andere dingen dan alleen dat. Continu  vraagt het om vooruitkijken en anticiperen. Wat als….de wind toeneemt, de wind draait, de bui losbarst, de brug niet op tijd draait, de boei niet te halen is en zo meer.

Dan is er ook nog het feit dat je in alles op elkaar aangewezen bent en elkaar dus volkomen moet kunnen vertrouwen. Ieder moet elk benodigde handeling kunnen uitvoeren. Hoewel er in de praktijk wel bepaalde patronen ontstaan in wié wát doet. Vaak gewoon omdat iemand ergens handiger en sneller in is, of meer kracht heeft. Aan boord van de Dageraad bijvoorbeeld kan Aart bij gijpen en overstag gaan het achterdek beter bemannen omdat hij het bedienen van de grootschoot goed kan combineren met het opdraaien van de zwaardlieren.

Mattenschippersrace Blokzijl

Al vijftien jaar op rij verschijnt de Dageraad aan de startlijn van de Mattenschippersrace in Blokzijl. Altijd weer een enerverende, sportieve dag waar ze met een zestienkoppige bemanning veel plezier aan beleeft. Niet makkelijk om met een schip in de zware klasse de overwinning te behalen, maar toch is dat al 3x gelukt. In 2015, 2016 en 2018. Een topprestatie!

Persbericht. Hasselteraak Dageraad wint Mattenschippersrace 2015
Zaterdag 25 april 2015 werd de 19de Mattenschippersrace gehouden. De Hasselter aak Dageraad, met schippers Aart te Velde en Ciel de Smet, voer met meer dan een half uur voorsprong het finish-lint doormidden. Dat gebeurde om 14.25 uur, de snelste tijd ooit. Het is heel uitzonderlijk dat een schip uit de zware klasse als eerste binnenkomt. Een topprestatie van de 18-koppige bemanning van de Dageraad!
De Mattenschippersrace is een zeilwedstrijd voor traditionele, zeilende vrachtschepen en voert de deelnemers vanuit Blokzijl door de kop van Overijssel.
De haven van Blokzijl lag het laatste weekend van april vol met traditionele schepen en scheepjes. Er was volop bedrijvigheid. Op zaterdagochtend moesten zeven grote schepen (van in totaal 20 schepen) al om 7.45 uur in het Sas van start. Door loting was de Dageraad het eerst vertrekkende schip. Zij nam meteen een voorsprong en heeft die koppositie gedurende het hele 40 kilometer lange traject behouden.

De Dageraad ging dus onbedreigd op de overwinning af. Toch heeft de bemanning van de Dageraad er keihard voor moeten werken. Vanuit Blokzijl moesten zij vrijwel het hele stuk tot aan de Kadoelen – en dat is ongeveer 10 kilometer – jagen en bomen. De wind uit zuidwest was te ongunstig om daar te kunnen zeilen. Vanaf Kadoelen scheurden zij met een dikke windkracht 4 over het Zwarte Water, richting Zwartsluis. Na een korte stop voor het ophalen van de mat, stoven ze verder over Meppeler Diep, Beukers, Belter- en Beulakker Wiede, Giethoornse Meer. De laatste kilometers zwoegden zij weer jagend en bomend naar de finisch.

Het geheim van deze overwinning: Een gelukkige loting, een snelle en goed doordachte start, topconditie van de 18-koppige bemanning, perfecte samenwerking, 7 personen in de jaaglijn en 2 meelopende personen om elkaar van tijd tot tijd af te lossen, 4 sterke mannen aan de vaarbomen, en een halfwinder voor de voordewindse- en halfwind koersen.

Dageraad eerste in Mattenschippersrace 2018

En weer flikt de Dageraad het om met haar top-bemanning als eerste te finishen in Blokzijl. Grote vreugde en trots.

Dageraad tweede in Mattenschippersrace 2019

Het leek een bijna gelopen race toen bij Vollenhove de Dageraad nog steeds eenzaam op kop richting finish zeilde. Ook nu weer een knappe prestatie om bij pittige en vlagerige wind zo foutloos en snel met jagen, bomen en zeilen het parcours af te leggen.

De meeste indruk maakten een drietal goed bedachte en perfecte uitgevoerde manouvres: 1. Zeilend vanaf Beukersluis naar de overkant van het Meppelerdiep, waarna de jaagploeg letterlijk en figuurlijk het voortouw overnam. 2. Bij de eerste palen voor Zwartsluis zeilen hijsen en zeilend Zwartsluis in- en uit om daar als een speer de mat op te halen. 3. Kruisend van Zwartsluis tot voorbij Genemuiden het Zwarte Water bevaren.

Maar winnen doe je pas als je het finishlint als eerste doorbreekt. En tja, skuts de Eenvoud kwam op het Vollenhover Meer razendsnel, voor de wind, oplopen. Zij passeerde de Dageraad, zodat zij met de overwinning van 2019 kunnen pronken. De Dageraad dus tweede overall, en eerste in de zware klasse. Een pracht race gevaren. Alweer blij en trots.

Oostzee 2016

In de zomer van 2016 zeilen we met de Dageraad naar de Oostzee. Een lange tocht waarbij we ons ervan bewust zijn dat extra tijd nodig kan zijn wanneer zwaar weer ons dwingt tot stilliggen.

Via Zwarte meer, Ketelmeer en IJsselmeer, door Friesland en over het Lauwersmeer naar het Wad. Veel regen, veel harde wind, dus blijven we aardig wat dagen liggen. Dat biedt vele ontmoetingen met andere zeilers, en fiets- en looptochten  leiden naar nieuwe ontdekkingen.

Na de Duitse Waddeneilanden volgt de oversteek van de Jade- en  Weserdelta. De windvoorspellingen doen ons besluiten om via de rivier de Geeste en het Harlekanaal naar de Elbe door te steken.

Na ruim drie weken varen we dan eindelijk de Kielerfjord uit, de Oostzee op. Een mijlpaal! Daar op het grote water is het heerlijk rondzwerven. Hier en daar een fjord in, mooie plaatsen bezoeken; genieten.

En mooi weer terug natuurlijk. Het onstuimig voorspelde weer doet ons besluiten om vanaf Bremerhaven de Weser op te varen, om via Hunte door het ElisabethFehnkanal en de Leda weer naar de Eems en weer huiswaarts te gaan.

Wangeroog

De engte bij binnenvaren Dyvig baai

Spannende luchten op Oostzee ter hoogte van Maasholm

Zeeland 2017

Jade en Duitse Wad 2018

In de zomer van 2018 varen we zes weken lang over meren, kanalen, rivieren en Waddenzee. In Nederland en in Duitsland. De winden zijn deze keer gunstig, althans gunstig genoeg om veel te kunnen zeilen. Dat doen we dan ook uitbundig, zelfs bij tegenstroomse koersen.

In feite maken we een forse cirkelvormige tocht. Vanuit Hasselt naar het noord/oosten, via Wilhelmshaven pal noord over de Jade naar Wangeroog. Van daaruit weer westwaarts.

Uiteindelijk is het Lauwersmeer de plek waar de cirkel zich sluit. Daar blijven we wekenlang en maken van daaruit kortere tochten.

Half september sluiten we het zomerzeilen af met deelname aan de Garnalencup, een zeilwedstrijd voor historische schepen op het Lauwersmeer.